Tuesday, September 04, 2007

Makanan pengaruhi mood?


Pernahkan kamu mengalami gejala emosi yang tidak menentu, sedangkan kamu tidak pula mengalami PMS pada waktu itu? Masalah ini boleh berlaku disebabkan oleh kesan pengambilan makanan harian kamu. Jenis makanan dan salah pilih makanan juga boleh menyebabkan kadar gula dalam darah tidak stabil. Kesannya, kamu cepat letih, pening dan agak beremosi. Agar perasaan dan emosi kamu terkawal, kamu boleh cuba mengubah corak pemakanan kamu dengan cara berikut;


1. Makan setiap lima jam - Selain menjadikan kamu tidak mudah lapar, ia juga boleh menjamin bahan bakar di dalam tubuh dan otak kamu kekal mencukupi!


2. Awasi pengambilan karbohidrat - Seperti yang terkandung di dalam biskut dan soda. Ia boleh menyebabkan gula dalam darah melonjak seketika dan menurun secara drastik dalam waktu yang singkat.


3. Lebihkan serat - Seperti sayur dan buah-buahan untuk membantu memperlahankan penyerapan gula. Malah stamina pun akan bertahan lebih lama.


4. Tambah protein - Penambahan protein boleh mencegah penyerapan karbohidrat terlalu cepat.


5. Perbanyakan omega-3 & vitamin D - Seperti ikan salmon dan kuning telur. Banyak kajian menunjukkan bahawa keduaduanya mampu meredakan stress dan menstabilkan emosi.
P/S: Ada org tuh...dia makan sket pon...tp, berat badan xturun²...nape ek????

0 comments:

Post a Comment

I'm waiting...